Avui a classe hem fet: La conceptualització de l'aprenentatge amb l'ordinador a
través de metàfores. Aquestes metàfores expliquen com la tecnologia ens ensenya a aprendre en funció del paper que ha de jugar
l'ordinador. Hem estat observant i jugant amb aquests programas i s'observa cada metàfora.
1.La metàfora tutorial: l'ordinador com a
tutor: Consisteix en trobar la capacitat que té la màquina
per reproduir alguns aspectes de la relació entre el docent i l'alumne.
L'ordinador inicia, l'alumne respon i l'ordinador avalua i així és va repetint
el procés tantes vegades com es vulgui. És cert que l'ordinador avalua els
errors de l'alumne, però no és capaç de detectar el tipus d'errors que comet
l'alumne i que és el que més li cal reforçar. Per tant, és l'alumne el que
decideix quin és el seu nivell de coneixement, relacionant-ho amb les
activitats que li corresponen fer.
Iniciació (docent)- resposta(alumne)- avaluació (professor).
L'exemple que hem treballat és http://clic.xtec.cat/ i el que jo he trobat: https://sites.google.com/a/xtec.cat/rdzereral/e-i-llengua
2.La metàfora de la construcció: l'ordinador com a
alumne: L'alumne és el que controla a l'ordinador i no a
l'inversa. Va ser Seymour Papert qui a finals del anys 60 va començar a treball
en aquesta concepció. Va crear el concepte de micromon on l'alumne construeix
idees a partir de la seva activitat exploratòria en un ambient d'aprenentatge
on segueix un procés reflexiu, és l'alumne qui ensenya, donant instruccions al
ordinador sobre el que ha de fer. Aquesta concepció de l'ordinador permet fer a
l'alumne un aprenentatge sobretot basat en l'experimentació i la reflexió, ja
que no li proporcionen tot.
L'exemple que hem treballat és http://scratch.mit.edu/ i el que jo he trobat http://www.curiousgeorge.com/kids-activities
L'exemple que hem treballat és http://scratch.mit.edu/ i el que jo he trobat http://www.curiousgeorge.com/kids-activities
3.La metàfora del laboratori: l'ordinador com a simulador: En aquest cas, els ordinadors permet fer un aprenentatge per descoberta força semblant al que es produeix en els micromons de Papert, però d'una forma més limitada, ja que són sistemes tancats en el que l'usuari por manipular diversos paràmetres, però no crear-ne de nous. Les simulacions fomenten la reflexió i l'acció en un entorn acotat però tenen el perill de simplificar en excés la realitat. Per exemple aquest fenomen sobretot es produeix quan es vol simular els sistemes de relació social, que poden aportar interpretacions del món real molt errònies. A classe vam veure un simulador del creixement d'una planta. A partir d'aquesta simulació els alumnes podien veure que una planta per créixer necessita aigua, llum i temps. També permetia que reflexionessin que els passa a les plantes davant d'un excés de sol o d'aigua. Tradicionalment a l'escola el que s'havia fet era tenir una planta a classe i observar com creixia. Però era un procés llarg i no era molt ètic experimentar com una planta mor davant excessos d'aigua o de sol.
L'exemple que hem treballat és http://www.xinxeta.com/xinxetaframes.htm i el que jo he trobat http://www.edu365.cat/infantil/passos/index.htm
4.La metàfora de la caixa d'eines: l'ordinador com a
eina: En
el nostre dia a dia és habitual utilitzar l'ordinador com una eina de treball.
L'ordinador ens permet realitzar tot tipus d'activitats diverses. Un clar
exemple són els programes de dibuix que ens permeten utilitzar diferents
gruixos de llapis i pinzell, pintar amb diversos colors, retocar imatges...
Però el que no hauríem de fer és ara que l'ordinador ens aporta totes aquestes
noves eines tradicionals. Tot i que és veritat que ens aporten rapidesa.
S'hauria de aconseguir trobar un equilibri. Autors com Jordi Vivancos,
consideren que considerar l'ordinador només com una eina o una caixa d'eines és
limitar-lo i no deixar veure les enormes possibilitats que té l'ordinador en
els entorns educatius.
L'exemple que hem treballat és Word i wikipèdia i jo he trobat el http://picasa.google.com/ i http://estofurrula.blogspot.com.es/
Informació extreta de:
http://gestioinformacioeducacio.blogspot.com.es/2012/12/conceptualitzacio-de-la-naturalesa-de_3920.html
http://www.edu365.cat/
http://ticotac.blogspot.com.es/2007/03/les-tic-sn-sols-una-eina.html
L'exemple que hem treballat és Word i wikipèdia i jo he trobat el http://picasa.google.com/ i http://estofurrula.blogspot.com.es/
Informació extreta de:
http://gestioinformacioeducacio.blogspot.com.es/2012/12/conceptualitzacio-de-la-naturalesa-de_3920.html
http://www.edu365.cat/
http://ticotac.blogspot.com.es/2007/03/les-tic-sn-sols-una-eina.html
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada